PAVASARA SEMESTRĪ 2024
Digitālās iespējas valodas apguvē un pētniecībā (Valo3533)
Pasniedzēja: doc. I. Urbanoviča
Studiju kursa mērķis ir iepazīstināt studējošos ar digitālajām iespējām valodniecībā digitālo humanitāro zinātņu kontekstā. Tiek analizēta informācija par galvenajiem valodas digitālo tehnoloģiju attīstības virzieniem pasaulē, kā arī tiek aplūkoti nacionālie valodas resursi (t.sk. valodas korpusi) un to izmantošanas un analīzes platformas, padziļinot prasmes digitālo rīku un resursu izmantošanā valodas apguves un pētniecības nolūkiem.
Studiju kursa uzdevumi ir - skaidrot galvenos digitālās jomas terminus, - iepazīstināt ar nozīmīgākajiem digitālo tehnoloģiju attīstības virzieniem, kā arī Latvijas iestādēm, kas nodarbojas ar dažādu valodas digitālo rīku un resursu izstrādi, - pilnveidot prasmi izmantot nacionālos valodas resursus un to analīzes platformas, kā arī valodas modeļus un rīkkopas teksta automātiskai analīzei un sintēzei, - nostiprināt prasmi iegūt, apstrādāt un pārvaldīt digitāli iegūtus datus, informāciju un saturu, lai sagatavotu studentus pētnieciskajam darbam valodniecības jomā. Kurss tiek īstenots latviešu valodā.
Ievads lietišķajā valodniecībā un valodu tehnoloģijās (Valo4298)
Pasniedzējas: asoc. profesore J. Kuzmina, asoc. profesore Z. Vinčela, profesore Gunta Roziņa
Kursa pasniegšanas valoda: angļu
Kursa mērķis: nodrošināt studentiem iespēju veidot un attīstīt izpratni par lietišķo valodniecību un valodu tehnoloģijām, veicināt studējošo izpratni par šo jomu attiecināmām disciplīnām un tajās lietojamajiem jēdzieniem, apgūt teorētiskās zināšanas saistībā ar to pielietojumu praksē.
Kurss akcentē teksta uztveršanas prasmju un tā satura apstrādes iemaņu attīstīšanu, lietpratīgi izmantojot valodu tehnoloģiju digitālos rīkus teksta un runas automātiskai analīzei. Pie tam kurss ir orientēts uz tādu zināšanu sistēmisku apguvi, kas nepieciešamas, lai studējošie spētu izprast valodas lietojumu atbilstīgos kontekstos.
Kursa uzdevumi: 1. veicināt lietišķās valodniecības un valodu tehnoloģiju sinerģiju, veidojot studējošo izpratni par teorētisko, praktisko un pētniecisko iemaņu integrētu apguvi, 2. akcentēt iegūto zināšanu un attīstīto iemaņu lietojumu profesionālos kontekstos, tādā veidā veicinot studējošo patstāvīgas un kritiskas domāšanas attīstību kā arī analītisku un pētniecisku prasmju veidošanu.